Указание за работа 01.10.2022г.
1. Запишете тема и план в учебната тетрадка
1.Творческа история на романа и времето, отразено в него
а) обхваща една година /1875 – 1876/
б) романът е написан в изгнание, в Одеса, когато Вазов е изгонен от стамболовистите.
в) Като отделна книга излиза през 1894 г.
г) реални прототипи на героите
2. Тема на творбата – последните години от турското робство. Авторът я определя в подзаглавието: “Из живота на българите в предвечерието на Освобождението”.
3. Характерни особености на романа епопея “Под игото”:
- епична широта – една централна сюжетна линия, свързана с подготовката на въстанието и съдбата на главния герой – Бойчо Огнянов;
- дълбока проникновеност в характери и конфликти – използва се романтичният похват на контраста, героите са създадени по двойки от антиподи (Огнянов – Стефчов, бай Марко – чорбаджи Юрдан, Рада – Лалка и др.) ;
- динамичен повествователен тон, увлекателност на фабулата и изключителна свежест на изображението.
4. Идеята на романа – да предаде патриотичния подем и народното въодушевление. Да се докаже, че българинът е в състояние сам да извоюва свободата си.
5. Жанрова определеност - роман епопея.
А. Произтича от тематичните насоки – разказ за целокупния национален живот в точно определен момент от развитието му;
Б. Обуславя се от многообразието на смисловите пластове:
* исторически – свързан с хронологическата уточненост на епохата и на конкретно значимо събитие /Априлското въстание/;
* битов – разкриващ всекидневния живот на българина, националните традиции, обичаи и нрави, променящото се и устойчивото в тях;
* социално-психологически – пресъздаващ патриархалното устройство на живота, социалните му норми и закони, духовните и политическите му потребности, промените, обсебващи индивидуалното и колективното съзнание.
- "Епопея на забравените"
- създадена в Пловдив през 1884
- повод за написването й е разочарованието на поета от следосвобожденската действителност, в която идеалите на героите са забравени, но преди всичко болката на Вазов от откритието, че неговите съвременници обръщат гръб на общественият идеализъм и разбирането за дълга, обуславящи подвига на Левски / Ръковски и т.н.
2. Жанр
- епическо повествование с лирическа струя / ода
(ода = лирическо произведение, пропито с възторжени чувства
3. Композиция
- цикълът започва с одата „Левски”, защото Апостолът стой в зората на българската свобода и завършва с одата „Опълченците на Шипка” – миг от освободителната Руско-Турска война
4. Анализ на заглавието
- смисълът на заглавието се разкрива чрез критиката на автора, отправена към тези които днес нямат идеали, а са потънали в мрака на порочността, според авторът те ще са наистина забравените, а не националните герои, на които са обърнали гръб
5. Мотиви
- в „Епопея на забравените” се откроява общочовешките проблеми за нравствения дълг, за смъртта и безсмъртието, до което води индивидуалният подвиг и колективната саможертва;
- идейните внушения имат за задача да припомнят една „не забравена длъжност”
6. Образи
- по своя патос, по авторовия подход към образите, от гледна точка на подбора на езиково-стилистични средства за реализиране на възвеличеното от всичките 12 творби е ода;
- епическите моменти са подбор (най – значимото и важно в живота на героите)
- всеки герой е представен чрез онова дело, в което се оглежда разбирането му за дълг, чрез което той осъществява своя принос в съдбата на народа
2. Изгледайте видеата и прочетете матиралите по темата
3. Коментирайте
- Материали https://bg.e-prosveta.bg/search-content/search-topics/result/276/5235/447/ebook?page=331.
- Материали https://bg.e-prosveta.bg/search-content/search-topics/result/276/5234
- Изгледайте видеото
- Изгледайте видеото
- Епопея на забравените https://bg.e-prosveta.bg/search-content/search-topics/result/276/5234
Последно модифициране: петък, 30 септември 2022, 13:58